מאת: ניצן סלומון | Linkshake | פורסם 31/12/17
כשהגעתי לסוהו, ניו יורק בתחילת המילניום, הועסקתי בחנות מעניינת ומקסימה בשם B4 IT WAS COOL. גד גילן הבעלים, היה אחד מן החלוצים בתחום של “עתיקות תעשייתיות” ו או “עתיקות של המאה ה-20”.
הוא זיהה את הטרנד של שילוב ריהוט ותאורה תעשייתית לצד ריהוט מאמצע המאה וריהוט מודרני לסוגיו השונים. את הריהוט, המנורות וכו היינו רוכשים ממפעלים שנסגרו, בתי ספר ששידרגו את הריהוט והתאורה שלהם, שוקי פשפשים בעיירות תעשייתיות ועוד. לאחר מכן היינו מוכרים את אותם פריטים למסעדות טרנדיות בעיר, מעצבי פנים, מעצבי סטים למיניהם, כוכבי קולנוע, אמנים וכו’.
אז כן כשחושבים על המהפיכה התעשייתית, ישר קופצות לראש תמונות של רכבות, מנועי קיטור, מכונות כבדות לייצור וכו’ וכו’.
נדיר אם בכלל, שנקשר מהפיכה זו עם ריהוט ועיצוב.
הפתעה הפתעה, עולם העיצוב, בעיקר כיום, מושפע רבות מן המהפיכה התעשייתית.
אנו מוצאים עצמנו מוקפים בריהוט ועיצוב תעשייתי אשר משתלב פלאים עם המון סגנונות עיצוב מודרניים.
פונקציונליות ומראה יחודי
בסוף המאה ה19 ותחילת המאה ה-20 נוצר ביקוש רב לריהוט תעשייתי. חברות כמו TOLEDO STEEL FURNITURE לייצור שרפרפים וריהוט פרצו לשוק והובילו עם עיצובים פונקציונליים משולבים בחומרים אקסטרא עמידים.
כמו כן חברת OC WHITE LAMPS על שם מייסד החברה, Otis C. White פרצו לשוק עם תאורה ומנורות פונקציונליות ובעלות מראה ייחודי.
שימו לב לפרטים המדויקים ולהשקעה בעיצוב וחומרים. כיום כאשר מייצרים מנורות למפעלים, התוצאות הרבה פחות מרשימות, בלשון המעטה.
הדגש בפריטים אלו הוא על תפקוד, פרקטיות ועמידות, אך גם עיצוביות.
ישנם כמובן עוד אינספור פריטים תעשייתים כמו שולחנות עבודה ישנים, מנורות תקרה מבתי ספר ישנים ומפעלים, ארונות תעשייתים ועוד רבים וטובים.
פריטים אלו ניתן למצוא כיום בברים ומסעדות, משרדי עיצוב ובתים פרטיים.
דוגמא לשילוב ריהוט תעשייתי בעיצוב מודרני
בדומה להמון תחומי עיצוב אחרים, ניתן למצוא רפליקות לריהוט זה. חנויות כמו restoration hardware ועוד רבות וטובות, אימצו את הרעיונות הנ”ל, ומייצרים פריטים דומים אשר משתלבים עם ריהוט ועיצוב מודרני לסוגיו.
כמובן שהחומרים אינם מיוצרים באותה איכות ופחות יקרים לייצור מאלו המקוריים.
שיק תעשייתי – כיצד לבחור פריטים
הפריצה של העתיקות התעשייתיות לתודעה הציבורית ולעולם העיצוב, החל למעשה רק בתחילת שנות ה-90. עד אז היו אלו פריטים לאספנים, בעלי מלאכה וכו. בתחילת שנות ה-90 חלוצים בתחום כמו גדי מ B4 IT WAS COOL, ג’ון בירצ’, הבעלים של WYETH בסוהו, פאולה רובינשטיין וכו, עלו על הטרנד ולפתע כמעט כל סרט, פרסומת, מסעדה, בר בניו יורק וכו’ החלו לשלב פריטים אלו בעיצוב החלל שלהם.
B4 IT WAS COOL SHOP
הדגש בבחירת הפריטים הייתה ועודנה לפי מקוריותו ועיצובו של הפריט.
“לא כל מה שישן שווה משהו”.
הנו משפט שגור בתעשייה.
כאשר בוחרים פריט עיצוב תעשייתי צריך לשים דגש על :
- מקוריות ועיצוב – מה שלא נעים לעין בדרך כלל גם לא שווה מי יודע כמה.
- חלקים מקוריים – לבדוק שאין פאטצ’ים בפריט שהתווספו לאורך הזמן.
- חומרים – הפריטים היוקרתיים משלבים בתוכם חומרים יקרים ועמידים יחסית כמו פלדה, ברזל, נחושת וכו.
- שמות מותג – פריטים אשר משלבים את שם החברה וארץ היצור (בעיקר USA MADE) שווים יותר בד”כ.
כמו כן האסכולה מתחלקת ל2 סוגים עיקריים – חנויות מסוימות משאירות את הפריטים AS IS במצב המקורי שלהם, לעומת WYETH למשל אשר משפץ ומחדש את הפריטים.
אנו מקווים שמצאתם מאמר זה מעניין וענייני.
מוזמנים להגיב, לשתף ולשאול שאלות.
מוגש מטעם בייסיק ליווינג.
השארת תגובה